Της Μαρίας Ξανθοπούλου
“Don’t look up”
Πρόκειται για την ταινία που παρουσιάζεται ως το φετινό «Joker», ξεπερνώντας τις 152 εκατομμύρια ώρες θέασης στην πλατφόρμα του Netflix, ήδη την πρώτη εβδομάδα προβολής της και έγινε viral hashtag.
O βραβευμένος με Oscar Adam McKay, σκηνοθέτης των επιτυχιών «Το μεγάλο Σορτάρισμα» και «Vice», εμφανίζεται πάλι στο προσκήνιο με μία ακόμη βιτριολική πολιτική, μαύρη σάτιρα. Η υπόθεση συνοψίζεται στη ανακάλυψη ενός κομήτη από την υποψήφια διδάκτωρ, Kate Dibiasky και τον καθηγητή της αστρονομίας Dr. Randall Mindy, ο οποίος απειλεί με αφανισμό τον πλανήτη Γη σε 6 μήνες. Με τη βοήθεια του Dr. Teddy Oglethorpe, διευθυντή τμήματος της NASA, ξεκινούν προσπάθειες να προειδοποιήσουν τον κόσμο, ξεκινώντας από τον Λευκό Οίκο, ερχόμενοι αντιμέτωποι με την Πρόεδρο των ΗΠΑ, President Orlean, η οποία αντιλαμβάνεται με κάποια ελαφρότητα, τα όχι και τόσο ευχάριστα νέα.
Αν αξίζει κάποιο Oscar η ταινία αυτή, ανάμεσα σε άλλα, είναι σίγουρα και στην casting director, Francine Maisler, που κατάφερε να συγκεντρώσει σε ένα δωμάτιο ονόματα όπως Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Timothée Chalamet, Ariana Grande, Jonah Hill, Cate Blanchett. Έχοντας στο πλάι του ένα εξαιρετικό και βραβευμένο all-star cast, ο McKay δημιουργεί μια κοφτερή και πικρή, ταυτόχρονα, κωμωδία, σχολιάζοντας τη θέση και τη στάση των πολιτικών, των ΜΜΕ και τη διαχείριση των θεμάτων της επικαιρότητας, τους ηγέτες και την ικανοποίηση των προσωπικών τους ιδεολογιών, τις φιλοδοξίες των πολυεκατομμυριούχων των ΗΠΑ, τα social media και την προσκόλληση των πολιτών σε αυτά, την προσπάθεια των επιστημών ενημέρωσης των ανθρώπων και τον διχασμό της κοινής γνώμης με φόντο την επικείμενη καταστροφή του πλανήτη.
Το ενδιαφέρον είναι ότι ο σκηνοθέτης είχε γράψει το σενάριο ως μια μεταφορά για την περιβαλλοντολογική καταστροφή του πλανήτη, πολύ πριν την πανδημία. Όταν, μετά την άρση του πρώτου lockdown, ξαναδιάβασε το σενάριο, συνειδητοποίησε, όπως είπε, ότι δεν ήταν και τόσο τρελό σενάριο, καθώς η πραγματικότητα είναι ακόμα πιο τρελή, δίνοντας έτσι μια εντελώς καινούργια διάσταση σε αυτό.
Σε ρόλο όχι και τόσο αναμενόμενο, η Streep, ένα πρόσωπο τόσο αγαπητό στο κοινό μέσα από τη μακροχρόνια καριέρα της, καταφέρνει να γεννήσει συναισθήματα θυμού και αντιπάθειας, στο ρόλο της θηλυκής έκδοσης του Donald Trump, ως προέδρου της Αμερικής, President Orlean, λόγω της ελαφρότητας και της ανευθυνότητας με την οποία αντιμετωπίζει το επικείμενο τέλος του κόσμου. Επιβεβαιώνει έτσι, όχι ότι δεν το ξέραμε ήδη φυσικά, το ευρύ φάσμα του απολαυστικού και πολύπλευρου υποκριτικού της ταλέντου, σε όποιο ρόλο της ανατεθεί να φέρει εις πέρας, τον υπηρετεί άψογα.
Το “Don’t look up” είναι μια ευφυής σάτιρα κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα, με ωραία πλοκή, ενδιαφέρουσα από την αρχή μέχρι το τέλος, σκηνοθετημένη με μαεστρία, αστεία και σουρεάλ αλλά συγκινητική και ρεαλιστική ταυτόχρονα, με έξυπνες ατάκες, γρήγορη αφήγηση και ένα ανατριχιαστικό τέλος που δε μοιάζει καθόλου με Hollywood ending. Είναι μια ταινία που αν σας αρέσει η σάτιρα, θα γελάσετε πολύ, με εξαιρετικές ερμηνείες από τους αγαπημένους σας stars του Hollywood, θα σας συγκινήσει και ενδεχομένως, αργότερα, να σας βάλει σε σκέψεις, όλα αυτά αριστουργηματικά δοσμένα από τον Adam McKay και μουσικά υπέροχα επενδυμένο από τον Nicholas Britell.
Και μερικά fun facts για την ταινία:
• Το σκουλαρίκι που φόραγε η Lawrence στη μύτη, δεν ήταν αληθινό, κούμπωνε στο εσωτερικό της μύτης της με μαγνήτη, τον οποίο, πολλές φορές, τον είχε καταπιεί την ώρα των γυρισμάτων και τον έβγαζε από το στόμα, όπως ομολόγησε η ίδια, μπροστά στον DiCaprio.
• Σε πολλές σκηνές, η Meryl Streep και ο Jonah Hill, δεν ακολουθούσαν τα λόγια του σεναρίου και σε μεγάλο βαθμό αυτοσχεδίαζαν στους διαλόγους και στις αντιδράσεις τους.
• Η Lawrence σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, είχε σπασμένο κάποιο από τα δόντια της, καθώς λόγω των συνθηκών της πανδημίας, δε μπορούσε να επισκεφθεί οδοντίατρο. Παρόλο όμως, που οι περισσότερες σκηνές της γυρίστηκαν, με σπασμένο δόντι, προστέθηκε αργότερα στo post production.
• Και επειδή μπορεί πολλοί, (ή μπορεί και κανένας) να αναρωτιέστε αν είναι το σώμα της Streep στη τελευταία σκηνή, ο McKay επιβεβαίωσε πως αυτό που βλέπουμε είναι το σώμα της Lin Hult.
Η ταινία προβάλλεται μέσω της πλατφόρμας του Netflix από τις 24 Δεκεμβρίου, ενώ προβλήθηκε και στις κινηματογραφικές αίθουσες.